Zachodniopomorski Szlak Żeglarski. Polsko – niemieckie naprawianie Odry
Niemiecki Federalny Instytut Budownictwa Wodnego w Karlsruhe opracował aktualizację koncepcji regulacji Odry. Na jego podstawie będzie można przejść do procesu inwestycyjnego, który zminimalizuje zagrożenia powodziowe na Odrze i poprawi warunki pływania.
Dokument pt. „Aktualizacja koncepcji regulacji rzeki Odry granicznej” został przyjęty przez polsko-niemiecką Grupę Sterującą. Powstała ona w roku 2009 dla prowadzenia prac nad aktualizacją koncepcji. Obecnie graniczny odcinek Odry został uregulowany w poprzednich stuleciach za pomocą ostróg i opasek brzegowych oraz przez wykonywanie przekopów w korycie rzecznym, a tym samym przez prostowanie tego koryta. Stan istniejącej zabudowy regulacyjnej po stronie polskiej i niemieckiej jest niewystarczający. Doprowadziło to w ostatnich kilkunastu latach do stałego pogorszenia się warunków nawigacyjnych na drodze wodnej rzeki Odry poprzez zmniejszenie jej głębokości, zmian hydro-morfologicznych w korycie rzeki stanowiących ograniczenia nie tylko dla żeglugi, ale również koniecznej pracy lodołamaczy. Istniejący stan budowli regulacyjnych wywarł także niekorzystny wpływ na profil przepływu wielkich wód, w tym wód powodziowych, a także zwiększył zatorogenność rzeki w czasie występowania zjawisk lodowych. Analiza danych i pomiarów dokonanych na Odrze oraz przeprowadzonych badań przez BAW pozwoliło wyciągnąć wniosek, że dotychczasowy model regulacji Odry granicznej nie został osiągnięty oraz że głębokości wody niezbędne dla prowadzenia akcji lodołamania z użyciem lodołamaczy są niewystarczające. W związku z powyższym Federalny Instytut Budownictwa Wodnego opracował aktualizację koncepcji regulacji rzeki w oparciu o istniejącą zabudowę regulacyjną.
Prowadzone inwestycje mają zminimalizować zagrożenia wywołane intensywnymi opadami deszcz, oraz wywołane powstawaniem zatorów lodowych na rzece. Służy temu coroczna polsko-niemiecka akcja lodołamania na Odrze, ale również realizacja opracowanej koncepcji regulacji zabudowy regulacyjnej, na podstawie której dalsze działania pomogą w bezpiecznym odprowadzaniu lodu, zapewnieniu prawidłowej ochrony przeciwpowodziowej. Co najważniejsze dla użytkowników drogi wodnej wpłyną na poprawę warunków nawigacyjnych również dla żeglugi śródlądowej.
Inwestycje w modernizację zabudowy regulacyjnej na Odrze granicznej zostały ujęte w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.).